islami hassasiyet
Cuma, Ocak 27, 2006
  [islami-hassasiyet] Bediüzzaman'ın Evrad veDuaları

Bediüzzaman'in Evrad ve Dualari

Evrad, sik sik ve devamli okunan dualar demektir. Ayni zamanda,
Farsçada vird; talebe, sakird, mürid demek olup ikisi arasindaki
iliskiye de isaret eder.(1) Yani Hak yolcusu bu azikla canli ve
diri kalir, yoluna devam eder. Ondan koptugu zaman da, pörsümeye,
solmaya, seytanin agina takilmaya kendini salivermis olur. "Kim
Rahman'in zikrinden yüz çevirirse, ona bir seytani musallat
ederiz. Artik o, onun yakin arkadasi olur." (2)

... Asrimizda iman ve Kur'an vadisinde büyük bir çigir açan,
Bediüzzaman Hazretleri, evrad u ezkar insani olarak da bize güzel
bir numune olmus, büyük bir bahtiyardir. Bediüzzaman'in evrad u
ezkar hayatinda iki sey dikkat çeker:

1-Evradda devamlilik
Her büyük Hak dostu gibi Üstad Bediüzzaman da, Allah Resulü'nün
(sas) "Az; ama devamli" olma ve "basladigi ibadeti birakmama"
sünnetlerine azami sekilde ittiba etmistir.

8,5 sene kadar kaldigi Barla'daki komsulari naklediyorlar:
"Üstadi, geceleri, Dershane-i Nuriye'nin önündeki bir mübarek
çinar agacinin dallari arasinda bulunan kulübecikte, sabahlara
kadar tesbihat ile ezkar ile terennüm eder görürdük. Hele bahar ve
yaz mevsimlerinde bu muhtesem agacin binlerce dallari arasinda
sevk ve cezbe içinde uçusan kuslar arasinda Üstadin böyle
sabahlara kadar çalismasini gördükçe,ne zaman uyur, ne zaman
kalkar bilemezdik. (3)

Kastamonu'nun medar-i iftihari olan Mehmed Feyzi Efendi ise söyle
diyor: "Gecelerde sabaha kadar calib-i dikkat bir hal-i hasine ile
ubudiyette bulunurlar. Yaz ve kis bu adetleri tahalluf etmez.
Teheccüd ve münacaat ve evradlarini asla terk etmezler. Hatta bir
Ramazan'da pek siddetli hastalikta alti gün bir sey yemeden
savm-i visal içinde ubudiyetteki mücahedelerini terk etmediler.
Komsulari her zaman derler ki: "Biz sizin üstadinizin sekiz sene
yaz ve kis geceleri, ayni vakitlerde, sabaha kadar hazin ve muhrik
sadasiyla münacaat seslerini dinler ve böyle fasilasiz devamli
mücahedesine hayretler içinde kalirdik." (4)

Bediüzzaman'in yetistirdikleri insanlar da hep böyle evrad u
ezkarla hemdem, teheccüdde berdevam agzi duali mana insanlari
olagelmislerdir. Onlardan biri olan Zübeyr Gündüzalp tavsiyelerinde
"Evrad u ezkara ihtimam.. azami ihtimam" derken, baska bir yerde,
"Evrad, hizmetin lezzetini artirir." (5) diyerek bir baska hususa
isaret etmektedir.

... Evrad u ezkarin terk edildigi yerde enaniyetler kabarir, gerilim
azalir. Ortada bir sürü his insani kalir. Ama "kalp insani asla;
ama ruh insani katiyen"... Evet, maneviyatsiz, kuru bir okuma ayri
bir bela ve ayri bir marazdir.

2-Zikrederken tefekkür etmeli

Bediüzzaman okudugu evradi, tefekkürle içine sindire sindire
okurdu. Hatta birçok hakikatin kalbine evrad okurken tülu ettigini
eserlerinde görüyoruz. Bu tefekkürlere misal olarak 10. Mektup'ta,
Sah-i Naksibendi'nin Evrad-i Kudsiye'sini okurken, Tarihçe-i
Hayat'ta geçen bir mektubunda namaz tesbihatini okurken kalbine
gelen manalara bakilabilir. (6)

Üstad Bediüzzaman, okudugu virdlerin çogunu "üstadlarimdan"
dedigi (7) Naksi-Halidi Seyhi Ahmed Ziyaüddin Gümüshanevi (ks)
Hazretleri'nin tertip etmis oldugu 3 ciltlik Mecmuatü'l-Ahzab isimli
dua kitabindan seçmistir. Zaten kendisi Sungur agabeyin nakline
göre Mecmuatül ahzabi 15 günde bir hatmedermis ki,bu 6 Kur'an
kalinliginda dua demektir.
Bediüzzaman, zikir ve tefekküre önem verirken yaptigi zikirler
söyle:

1-Cevsen
"Kur'an'in hakiki ve tam bir nevi münacaati ve Kur'an'dan çikan
bir çesit hülasasi olan Cevsen-i Kebir." (8) dedigi bu duayi
Türkiye'de meshur eden Bediüzzaman Hz. olmustur. Kendisi de
Cevseni her gün okuyarak hayatinin son kirk senesi bu adetini
terketmemistir.(9)

Bin hususiyeti bulunan Cevsen-i Kebir (10) dedigi Cevsen'in pek çok
dünyevi faidesini de hayatinda bizzat görmüstür. Mesela
Emirdagi'nda bir zehirlenmesi esnasinda, "Cevsen-ül Kebir gibi
evrad-i kudsiyelerin feyziyle ölümden muhafaza olunuyorum. Fakat,
hastalik, izdirap çok siddetlidir." (Tarihçe-i Hayat-461) derken
Emirdag Lahikasi'nda ise, "Düsmanlarimin maddi-manevi zehirlerine
karsi gerçi Cevsen ve Evrad-i Kudsiye-i Sah-i Naksibend beni
ölüm tehlikesinden, belki yirmi defa kudsiyetleriyle kurtardilar."
demektedir. (Emirdag, 1/145)
Cevsenin "binbir esma-i ilahiyi havi oldugunu her günde 2-3 defa
ezberden okurdu.

2- Celcelutiye
Hz. Ali (kv)'ye dayandirilan, Imam Gazali'nin serh yazdigi bu
duayi da sik sik okurdu. Bediüzzaman Hz.nin Sia kaynakli
rivayetlere egilerek, aralarindan ehl-i beytin tertemiz kanaliyla
gelenleri seçmesi ve bizlere tanitmasi ittihad-i Islam adina çok
manidardir.

3-Hizb-i Masun
13. Sua'da gördügümüze göre, Imam-i Gazali Hazretleri'nin
tertip ettigi bu duayi da okuyordu. Bu dua Fethullah Gülen
Hocaefendi'nin tertip ettigi Dua Mecmuasi'nda mevcuttur.

4- Imam-i Safii'nin bir münacaati
Bediüzzaman '8-9 senedir duamdir dedigi bu münacaat için; "Hatta
münacaatin en güzeli ve ciddisi ve en yücesi...olan Imam-i
Safii'nin meshur bir münacaatini çok defa okuyordum." ifadesini
kullanir.

5- Abdülkadir Geylani'nin bir münacaati
Üstadin düzenledigi Hizb'ül Hakaik-i Nuriye adli evrad(dua)
kitabinin sonlarinda yer alan bu münacaat da muhtesem bir duadir.
Bediüzzaman Hz. bu duanin basinda Arabi ibarelerle bir açiklama
düsmüstür ki kisa tercümesi söyledir: "Allah'im, günahlarim
boynumu büktü. Günahlarimin çoklugu ile utaniyorum. Ve
gafletimin siddeti sesimi kisti. Senin rahmet kapini çaliyorum.
Ve magfiret kapinda seyyidim ve senedim Seyh Abdülkadir Geylani'nin
-Senin kapinda makbul olan nidasiyla- nida ediyorum."

6-Evrad-i Kudsiye-i Sah-i Naksibend
Yine üstadin düzenlemis oldugu dua kitabinda var olan bu dua
için Bediüzzaman: Hz. "Sah-i Naksibendi'nin kudsi bir duasidir
ki, Hazret-i Peygamber (sas)'den manevi alemde ders almis." der

Abdülkadir Badilli'nin nakline göre Üstad bu evradi da ezbere
biliyormus. (Bkz. Badilli a.g.e., 791.)

8- Delaili'n-Nur:
Bediüzzaman Hz.nin düzenledigi Delaili'n-Nur, evliyanin
büyüklerinin salavatlarini içine alan çok mükemmel bir salavat
kitabidir.

9- Sekine:
Üstad Hazretleri, Imam-i Gazali' den aldigi bu duayi kendine
daima vird edinerek bütün evradlari zamanla degistigi halde onu
hiç birakmamistir.

10- Veysel Karani'nin münacaati:
Tabiinin büyügü Üveys el Karani'nin bu münacaati da Bediüzzaman
Hz.nin devamli okudugu dualardandir.

11-6 ayeti kerime:
Ayrica Hazreti Bediüzzaman aksam namazindan sonra devam ettigi ve
Lem'alar'in basinda zikrettigi 6 ayet-i kerimeyi 33'er defa
okumus...

Aksam-yatsi arasini "çok kiymetdar dua vakti" oldugunu
belirterek, hatta bu zamani degerlendirmeyen talebelerini ikaz
etmistir..

Bunlar Bediüzzamanin okudugu dua ve evradin tamami degildir.Biz
sadece bazilarini nakledelim istedik.
Son olarak Bediüzzaman'in evrad okuyus seklini nakledelim.
Talebelerinden ögrendigimize göre önce Delaili'n-Nur'daki
salavatlardan bir kismini okur; daha sonra ara vererek diger
evradlarini okur; en sonunda yine Delaili'n-Nur'daki salavatlarla
tamamlardi. "Iki salavat arasinda okunan dua makbuldür." derdi.

DIPNOTLAR
(1) Büyük Lügat-TÜRDAV Yayinlari
(2) Zuhruf; 36
(3) Tarihçe-i Hayat, sh. 166, Envar Nesriyat.
(4) Tarihçe-i Hayat, sh. 327
(5) Altin Prensipler, S:38-Yeni Asya Nesriyat.
(6) Tarihçe-i Hayat, sh. 298
(7) Bkz. Es'ad Cosan, Güncel Meseleler, Seha Nesriyat.
(8) Sözler, sh. 441, Sözler Yayinevi
(9) Abdülkadir Badilli, Risale-i Nur'un Kudsi Kaynaklari, sh. 739,
Envar Nesriyat.
(10) Lemalar, sh. 183, Yeni Asya Nesriyat.

Kaynak:
www.cevaplar.org
Salih Okur


--
Emrolunduğun gibi,dosdoğru ol.
Grup Adresi               :beyzade@googlegroups.com
Grup Sayfa Adresi      : http://groups.google.com.tr/group/beyzade
Grup Sahibi                :beyzade-ower@googlegroups.com  
Soru(n)larınız için        : beyzadegrup@gmail.com
 




<< Home

ARCHIVES
Kasım 2005 / Aralık 2005 / Ocak 2006 / Şubat 2006 / Mart 2006 / Nisan 2006 / Mayıs 2006 / Haziran 2006 /


Powered by Blogger